2020-10-14 06:31Pressmeddelande

SM i dart stannar i Uppsala fram till 2023

Dartspelare under SM 2018, i Svandammshallarna, Uppsala.Svenska Dartförbundet valt att fortsatt förlägga SM i dart i Uppsala. Det innebär att mästerskapet kommer att spelas här de kommande tre åren, med start 2021.

Tillsammans med Destination Uppsala och Upplands Dartförbund har Svenska Dartförbundet valt att fortsatt förlägga SM i dart i Uppsala. Avtalet innebär att mästerskapet kommer att spelas här de kommande tre åren, med start 2021. Omkring 250 dartspelare förväntas komma till Uppsala varje år.

˗ Förbundsstyrelsen tackar för tre väl genomförda mästerskap och välkomnar de tre kommande åren. Det har varit fantastiska och mycket välorganiserade arrangemang. Målet är att alla deltagare och publik ska få en riktigt bra upplevelse och vi planerar för att genomförandet ska bli så tryggt och säkert, sett till förutsättningarna i och med den pandemi som pågår idag, säger Camilla Rehnlund, Ordförande Svenska Dartförbundet.

För Uppsala är SM i Dart ett bekant mästerskap, det har spelats här varje år sedan 2018. Förbundet har nu valt att förlänga avtalet tre år och mästerskapet kommer att fortsatt spelas på Svandammshallarna under en helg i mars. Genom att förlägga evenemanget här även 2021–2023 kan arrangörerna fokusera på att skapa en bättre publikupplevels och trygga förutsättningar från den situation som råder. Förhoppningen är att kunna visa upp sporten för fler och få fler att ansluta till spel och föreningslivet.

˗ Jag är stolt över att vara arrangör tillsammans med föreningarna i Uppland. Vi har historiskt haft en utmaning att rekrytera nya spelare, varför vi hoppas att genom att ha SM på hemmaplan Uppsala så kan vi få en publik som får uppleva sverigeeliten live men också testa prova-på-dart på plats, och ur det locka nya spelare, säger Janne Hedström, Upplands Dartförbund.

Från Destination Uppsalas sida tror man på att det man övar på, det blir man bra på. Återkommande arrangemang ger möjligheten att bygga upp ett intresse och kunnighet. Föreningarna inom dart i Uppland har lyckats separera tävlingsproduktionen från evenemangsupplevelsen och genomför på ett snyggt sätt. Det tilltalar en bredare publik menar man.

˗ Att ett förbund kan arrangera en tävling är inte frågan – frågan är om de kan göra evenemang. Det kan man här inom dart. Och därför känns det extra glädjande att vi fick till en förlängning, säger Anna Lindström, chef Möten och Evenemang, Destination Uppsala. Vi måste hoppas och tro att vi snart får gå på evenemang och uppleva liveidrott live igen, det bidrar till vårt välmående och dessutom till arbetstillfällen och tillväxt för staden.

Det är inte bara titeln svensk mästare som står på spel under tävlingarna i Uppsala, det är även en åtråvärd plats i den internationella tävlingen Winmau World Masters som hålls i Hull i Storbritannien varje höst.

Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel 076-76 18 335, mail anna.lindstrom4@uppsala.se