2023-03-10 08:00Pressmeddelande

Svenska Handbollförbundet väljer Uppsala för ytterligare 3 år av USM i handboll på IFU Arena

Samarbetet kring USM i handboll i Uppsala förlängs med ett nytt treårigt avtal.
Fotograf: Matthew Tipple Samarbetet kring USM i handboll i Uppsala förlängs med ett nytt treårigt avtal. Fotograf: Matthew Tipple

Nu meddelar Svenska Handbollförbundet, i samarbete med IFU Arena, Destination Uppsala och Handboll Öst, att man förlänger samarbetet kring USM i handboll i Uppsala under åren 2024–2026.

Ungdomsmästerskapet i handboll har tidigare spelats i IFU Arena i Uppsala 2019 och 2022 och samlade då 1250 aktiva spelare och ledare samt 5 000 medföljande familjemedlemmar och supporters, och den 5–7 maj i år är det dags igen. Bakom evenemanget står Svenska Handbollförbundet, IFU Arena, Destination Uppsala och Handboll Öst. Parterna har nu nått en ny överenskommelse om ett fortsatt samarbete och ett treårigt avtal för 2024, 2025 och 2026.

Att ett omfattande avtal nu tecknats är positivt, säger Robert Wedberg, generalsekreterare, Svenska Handbollförbundet, och fortsätter:

– Det finns flera aspekter som gläder mig i att vi nu kan presentera det här långtgående avtalet tillsammans med Destination Uppsala, IFU Arena och Handboll Öst. Vi är mycket nöjda med samarbetet med avtalsparterna hittills och arrangemangen av de två tidigare finalhelgerna i Uppsala. USM är en bra handbollsmanifestation som verkligen kommer till sin rätt i IFU Arena med ett samlat finalspel under ett och samma tak. Dessutom har Uppsala som destination visat engagemang för att göra helhetsupplevelsen till något alldeles extra. Nu kan vi tillsammans fortsätta med en gemensam och långsiktig utveckling av arrangemanget.

Från IFU Arena ser man nu fram emot arrangemangen;

– IFU Arena är stolta och glada över att få vara värdar för USM i handbolls finalspel i ytterligare tre år. Förra året var en succé och med detta långsiktiga avtal kan vi som arena göra ännu fler investeringar som lyfter arrangemanget för spelare, publik och funktionärer, säger Tobias Svensson, VD IFU Arena.

Samarbetet och det nya avtalet är bra för sporten i regionen men också viktigt för den lokala besöksnäringen. Ett stort antal spelare, ledare och medföljande familjer kommer hit för att deltaga på evenemanget och upplever samtidigt staden, vilket i sin tur skapar turismomsättning och viktig återhämtning för besöksnäringen. Baserat på tidigare års evenemangsmätningar noteras att 92% av publiken kom från övriga Sverige, varav 63% övernattade i Uppsala. Evenemanget genererar årligen en turistekonomisk effekt på närmare 16,5 miljoner kronor.

– Från destinationens sida är detta ett efterlängtat avtal. Nu kan vi fortsätta att utveckla och skapa mervärden i evenemangsupplevelsen för deltagare, medföljande och sponsorer. För vår lokala besöksnäring och dess tillväxt är det ett centralt och viktigt arrangemang på året och vi hoppas också att vi genom vårt fortsatta samarbete kan se till att den uppländska handbollen får den uppmärksamhet som den förtjänar, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.

Handboll Öst bekräftar de positiva effekterna kring det nya avtalet;

–  En del av vår strategi 2025 är att stärka distriktets arrangemang och öka vår kommersiella tillväxt. Så vi är glada att vi fått till ett nytt treårsavtal med Svenska Handbollförbundet, IFU Arena och Destination Uppsala. Att tillsammans få arrangera publikfesten på hemmaplan med föreningarna i vårt distrikt är glädjande. Att välkomna alla i handbollsfamiljen till ett evenemang i en arena som just idag inte finns möjlig i någon annan ort i hela landet är extra kul, säger Anna Bisso, operativ chef, Handbollförbundet Öst.

Beslutade datum för kommande USM i Uppsala är 26–28 april 2024 och 2–4 maj 2025. Datum för 2026 kommer att fastställas under våren 2025.

Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
Tel: 076-76 18 335 / Mail: anna.lindstrom4@uppsala.se

Robert Wedberg, Generalsekreterare, Svenska Handbollförbundet
Tel: 070-993 14 43 / Mail: robert.wedberg@handboll.rf.se

Tobias Svensson, VD IFU Arena
Tel: 070-865 10 71 / Mail: tobias.svensson@ifuarena.se

Anna Bisso, Handboll Öst
Tel: 08-556 06 892 / Mail: anna.bisso@handbollost.se

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.