2023-05-16 13:00Pressmeddelande

Svenska Volleybollförbundet väljer Uppsala och Fyrishov för ytterligare två år av Grand Prix i volleyboll

Volleybollspelare glada efter vinst.Svenska Volleybollförbundet, Uppsala Volleyboll och Destination Uppsala meddelar nu att det blir en fortsättning för Grand Prix i Uppsala och Fyrishov. Foto: Robert Boman

Nu meddelar Svenska Volleybollförbundet, i samarbete Destination Uppsala och Uppsala Volleyboll, att man förlänger samarbetet kring Grand Prix i volleyboll i Uppsala under åren 2024–2025.

Grand Prix i volleyboll har arrangerats årligen i Uppsala sedan 2016 och evenemanget lockar drygt 500 spelare, ledare och beslutsfattare inom volleybollrörelsen. Grand Prix i volleyboll är ett manifest för idrott hela livet och utgörs av fyra huvudsakliga tävlingar under ett och samma tak; Elitspelarnas Grand Prix (de fyra bästa dam- och herrlagen möts i en turnering), Ungdomens Grand Prix och Veteran-SM i volleyboll.

- Det känns riktigt kul och inspirerande att presentera en förlängning av Grand Prix i Uppsala. Ett fantastiskt samarbete med Destination Uppsala och Uppsala Volleyboll gör det möjligt. Alla parter arbetar med samma vision om att utveckla tävlingen och mötesplatsen. Jag ser fram emot kommande år och vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Anton Andersson, projektledare på Svenska Volleybollförbundet.

När Destination Uppsala och Svenska Volleybollförbundet nu förlänger samarbetet ytterligare två år betyder det att evenemanget genomförs på Fyrishov 19–21 januari 2024 och 17–19 januari 2025.

- Förlängningen med Uppsala Volleyboll och Destination Uppsala är viktig i arbetet med att fortsätta utveckla Grand Prix som tävlingsplats för olika åldrar, men även som mötesplats för svensk volleyboll. Deras stöd och arbete under pandemin och framåt har varit och är oerhört värdefullt, säger Simon Dahl, generalsekreterare på Svenska Volleybollförbundet.

Även på Uppsala Volleyboll är man glada över det fortsatta samarbetet.

- Vi hoppas på härliga helger som inte bara visar volleyboll i toppklass, men även hur volleyboll verkligen är en sport för alla åldrar. Vi ser fram emot att återigen kunna välkomna volleybollfamiljen från hela Sverige till Uppsala, och evenemanget är en inspiration och samlingspunkt för våra medlemmar, säger Felix Ho, ordförande för Uppsala Volleyboll.

Samarbetet och det nya avtalet är bra för sporten i regionen men också viktigt för den lokala besöksnäringen. Ett stort antal spelare, ledare och medföljande familjer kommer hit för att delta på evenemanget och upplever samtidigt staden, vilket i sin tur skapar turismomsättning för besöksnäringen. Baserat på 2019 års evenemangsmätning bidrar de övernattande gästerna samt dagpendlare till en turistekonomi till Uppsala kommun motsvarande drygt 2,4 miljoner kronor i turistekonomisk effekt.

- Från destinationens sida är detta en efterlängtad avtalsförlängning. Vi eftersträvar en bred evenemangsportfölj där så många idrotter som möjligt är representerade. Vår lokala klubb gör ett utomordentligt jobb med evenemanget som, utöver idrottsglädje och tävling, är ett av få tillfällen som stora delar av volleybollrörelsen samlas på ett och samma ställe. Vi ser fram emot att fortsätta evenemangsutvecklingen tillsammans med klubb och förbund. För vår lokala besöksnäring och dess tillväxt är det ett centralt och viktigt arrangemang på året och vi hoppas att vi genom vårt fortsatta samarbete kan se till att evenemanget kan växa, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
Tel: 076-76 18 335 / Mejl: anna.lindstrom4@uppsala.se

Anton Andersson, projektledare Grand Prix, Svenska Volleybollförbundet
Tel: 0761 61 51 62 / Mejl: anton.andersson@volleyboll.se



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.

Relaterad media