2024-05-24 08:30Pressmeddelande

Två meter höga blommor tar plats på centralt hotell i Uppsala

Hanna Nyman med sina två meter höga blommor gjorda i papper.Konstnären Hanna Nyman har fått uppdraget att skapa stora blominstallationer med inspiration från Linnéträdgården. Foto: Hanna Nyman

I sommar kan besökare och turister fota sig tillsammans med en två meter hög kungsängslilja. Det är Destination Uppsala som i samarbete med konstnären Hanna Nyman har tagit fram en blomstervägg, där besökare och Uppsalabor ska uppmuntras till att ta del av upplevelser och besöksmål i staden - och den 13 juni kan man även få skapa sin egen blomma under en workshop.

Som en del av Destination Uppsalas marknadsföringskampanj inför sommaren lyfts konceptet Blomstra i Uppsala – och allt startar med en blomstervägg av stora pappersblommor gjorda av konstnären Hanna Nyman som kreativt skapat stora färgglada pappersblommor av italienskt crepepapper med inspiration från Linnéträdgården i Uppsala. Installationen görs i Hotell Botanikas lobby och finns att uppleva under hela sommaren, med start 13 juni.

- Vi gör en extra satsning inför sommaren för att få fler besökare att resa till Uppsala och ta del av allt som finns att uppleva i form av vackra parker och trädgårdar, caféer och restauranger och sommarens stora kulturutbud. Sommaren är viktig för Uppsalas lokala näringsliv och många verksamheter går in i sin högsäsong nu. Vi gör många insatser för att visa upp det stora utbud som finns i Uppsala, för både nationella såväl som internationella besökare, säger Emma Bolander, Projektledare kommunikation på Destination Uppsala.

Det är konstnären Hanna Nyman @backtopoetry, som har fått uppdraget att skapa sina stora blominstallationer i lobbyn på Hotell Botanika. Inspirationen är hämtad från Linnéträdgården som ligger i anslutning till hotellet och hon utlovar stora färgglada blommor och har för första gången skapat Upplands landskapsblomma Kungsängsliljan.

- Det har varit jättekul att få göra blomsterväggen och jag har inspirerats av Uppsalas vackra parker. Jag hoppas att många tittar in i hotellets lobby och upplever blommorna och kanske tar en bild mitt i allt det färgglada, säger Hanna Nyman, konstnär och paper artist.

Blomstra i Uppsala startar med en workshop den 13 juni där Hanna finns på plats och inspirerar till att själv skapa pappersblommor. Blomsterväggen finns att uppleva under hela sommaren i lobbyn på Hotell Botanika.

Läs mer om upplevelser i Uppsala i sommar

Samarbetet är en del av Destination Uppsalas sommarkampanj för att marknadsföra Uppsala.

Hanna Nyman är paper artist och print designer. Utbildad på konstfack och har lång erfarenhet från modebranschen. På instagramkontot @backtopoetry kan man följa hennes arbete.

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Emma Bolander
Emma Bolander