2020-09-17 08:01Pressmeddelande

Uppsala arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021

Damer spelar innebandy. Foto: Svenska innebandyförbundet.Tillsammans med Destination Uppsala ser Svenska Innebandyförbundet fram emot att arrangera ett tryggt och säkert veteran-SM för första gången någonsin. Foto: Svenska Innebandyförbundet.

Svenska Innebandyförbundet har beslutat att veteran-SM innebandy 2021 ska spelas i IFU Arena i Uppsala den 5–7 februari nästa år. Det är första gången som evenemanget genomförs och man förväntas locka omkring 50 lag med totalt 400 spelare. Tillsammans med Destination Uppsala ser man fram emot att arrangera ett tryggt och säkert evenemang.

Veteran-SM är en helt ny tävling för den växande gruppen nationella veteranspelare, dvs. dam- och herrinnebandyspelare 35 år och 45 år. Lång erfarenhet av evenemangssamarbeten mellan Svenska Innebandyförbundet, staden, arenan och det lokala föreningslivet har varit avgörande i beslutet att förlägga evenemanget i Uppsala.

˗ Uppsala och IFU Arena har de senaste åren visat ett starkt engagemang och levererar alltid med kvalitet. Vi känner stor tillförsikt att Upplands Innebandyförbund hjälper till så att veteran-SM blir ett attraktivt och häftigt arrangemang. Svensk Innebandys mål för ett livslångt idrottande är en stor del i mästerskapet och vi hoppas att det kan ge ringar på vattnet i framtiden, säger Mikael Ahlerup, Svenska Innebandyförbundets nya generalsekreterare.

Den historiska premiärupplagan kommer att gå av stapeln i Uppsala första helgen i februari nästa år. Man hoppas att 2021 ska bli ett riktigt bra år för sporten när veteran-SM, Innebandyfesten, U19-VM och VM spelas i Uppsala under ett och samma år. Med Storvretacupen, tre SSL-lag all annan senior- och barn- och ungdomsverksamhet adderat till det så kommer det spelas väldigt mycket innebandy i Uppsala framöver.

˗ Uppsala är innebandyns hemstad. Vi kan inte nog förklara hur mycket IFU Arena har betytt för stadens förmåga att välkomna stora deltagarevenemang inom inomhuslagidrotter. När möjligheten uppstod att få stå värd för denna historiska premiärupplaga av veteran-SM, så var vi inte sena på startknappen. Vi ser fram emot att arrangera ett tryggt och säkert evenemang, men också bjuda på ett värdskap i världsklass, säger Anna Lindström, chef Möten och Evenemang, Destination Uppsala.

Innebandys ambition är att bli folksporten för alla. Det är idag landets största inomhussport med nästan 120 000 utövare. Ett av målen inom ”Svensk Innebandy Vill” är att öka antalet motionärer inom sporten. För att nå det målet krävs ett antal aktiviteter, bland annat utveckling av fler tävlingsformer på både lokal och nationell nivå.

Mikael Ahlerup, generalsekreterare Svensk Innebandy
Tel 070-585 36 46, mikael.ahlerup@innebandy.se