Antalet kongresser, konferenser och möten i Uppsala fortsätter att öka. Det visar siffrorna i den årsrapport för 2017 som Uppsala Convention Bureau (UCB), Destination Uppsala, har tagit fram för femte året i rad.
Under de senaste fem åren som Uppsala Convention Bureau (UCB) har samlat in och sammanställt mötesstatistik har antalet möten i Uppsala ökat. Under 2017 arrangerades 189 föreningsmöten (2016: 181). De vetenskapliga och medicinska mötena dominerar fortfarande i antal, men man ser också en positiv utveckling av andelen kommunalt kopplade möten samt möten arrangerade av Svenska kyrkan. Rapporten indikerar också att mötesåret har förskjutits en aning och att fler möten nu arrangeras i oktober och november medan augusti som tidigare var en populär månad har blivit märkbart lugnare.
−Prognoser indikerar att vi mest troligt kommer se en ökning även för 2018 i jämförelse med 2017. Speciellt kan nämnas att vi redan nu vet att antalet möten med 300 eller fler än 300 deltagare, ökat 2018 i jämförelse med 2017. En väldigt positiv utveckling för Uppsala som mötesstad., säger Anna Lindström,
Även på evenemangssidan har Uppsala mycket att vara stolta över. Under 2017 arrangerade 40 mästerskap och större idrottscuper i Uppsala. Rapporten täcker endast idrottsevenemang, men statistiken visar att utökade arenaförutsättningarna gjort att evenemangen har fått bättre tillväxtmöjligheter och för åren framöver kan Uppsala glädjas åt idrottsmästerskap som innan IFU Arenas tillkomst inte hade varit möjliga att ansöka om.
Möten och evenemang bidrar till en ökad synlighet och tillväxt för Uppsala. De är också riktigt bra utvecklingsverktyg när de ger möjlighet för fler uppsalaverksamma personer att delta. Fler får vara med och ta del av ny kunskap och bygga nätverk, än när arrangemanget genomförs på annan ort.
−Vi har jobbat hårt för att skapa en ökad förståelse för vad möten och evenemang kan bidra med till en stad och alla oss som bor och verkar här. Vi har kommit långt. Förståelse finns. Nu ska vi underlätta för våra lokala värdar i att orka ta det där extra steget och att också orka räcka ut handen till nya obeprövade samarbeten långt utanför den egna verksamheten, avslutar Anna Lindström.
För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström
Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel: 076-76 18 335
Mail: anna.lindstrom@destinationuppsala.se
Uppsala Convention Bureau, del av Destination Uppsala, har som uppgift att verka för och värva och fler möten och evenemang till Uppsala. Vi arbetar aktivt för att Uppsala ska utvecklas till en mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar destination genom att bidra till kunskaps- och arrangemangsutvecklingen inom mötes- och evenemangsindustrin. För mer information, besök www.uppsalaconventionbureau.se.
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.
Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.