Uppsala Convention Bureau, en del av Destination Uppsala, har nu släppt sin tolfte årsrapport om möten och idrottsevenemang i Uppsala. Rapporten visar att 2024 blev ett rekordår – med 197 möten och 63 idrottsevenemang – och att stadens position både nationellt och internationellt fortsätter att stärkas.
Uppsala behåller förstaplatsen som mötesstad i Sverige när det kommer till nationella möten och tar kliv upp på europarankingen – där staden nu delar plats 71 med storstäder som Hamburg, Antwerpen och Lausanne.
− Uppsalas position i jämförelse med andra städer sticker ut, säger Anna Lindström, enhetschef Möten & Evenemang. Våra starka placeringar visar att långsiktigt samarbete mellan akademi, näringsliv, civilsamhälle och det offentliga gör skillnad.
Hotellbeläggningen 2024 låg på 63,4 procent, med starkast tryck under veckodagar. Även RevPAR, som sammanfattar beläggningsgrad och rumspris, visar stabila nivåer – särskilt under vår- och höstsäsong då mötes- och evenemangsmarknaden är som mest aktiv. Så även i år. Uppsala går nu in i en intensiv sommar- och höstsäsong med stora möten, landskamper, SM-tävlingar och internationella mästerskap.
Aktiviteter i form av möten och evenemang är inte bara viktiga för besöksnäringen – de fungerar också som en kraftfull marknadsföringskanal för återkommande besök. De bidrar till kompetenshöjning, talangattraktion, ökade investeringar och en aktiv vardag och fritid för Uppsalabor i alla åldrar.
– När möten och evenemang sker på hemmaplan skapas fler möjligheter till lokalt deltagande, lärande och utveckling. Det är något våra lokala verksamheter både förstår och tar vara på. Det är därför särskilt glädjande att se att Uppsala fortsätter att växa som värdstad – allt tyder på att vi har flera starka år framför oss, säger Anna Lindström, enhetschef Möten & Evenemang.
Hela årsrapporten finns att ta del av på: https://destinationuppsala.se/moten-evenemang/statistik.
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.