I helgen börjar O-Ringen Kolmården i Norrköping. Representanter från Uppsala kommun och Destination Uppsala kommer att vara på plats för att ta över stafettpinnen till det som är världens största orienteringstävling. O-Ringen genomförs i Uppsala 20–25 juli 2020 och förväntas locka 20 000 deltagare och besökare till staden och skapa goda intäkter till det lokala näringslivet.
– O-ringen Uppsala är ett viktigt evenemang där vi har möjlighet att visa upp vår fina stad, öka beläggningen på våra boendeanläggningar och se fler besökare under juli månad, säger Charlotte Skott, VD Destination Uppsala och näringslivsdirektör Uppsala kommun. Evenemanget medför också stora möjlighet för aktörer inom näringslivet att generera såväl affärer som att skapa nya arbetstillfällen, säger Skott vidare.
Under O-Ringen Kolmården kommer organisationen kring O-ringen Uppsala tillsammans med Destination Uppsala att finnas på plats i en gemensam monter. Här kommer man att marknadsföra nästa års tävling med de fem etapperna, men också lyfta Uppsala som besöksmål och attraktiv stad, och de aktiviteter som finns att ta del av utöver orienteringen. Förutom engagerade orienterare är det många medföljande till tävlingarna så som familjemedlemmar och vänner därför det är extra viktigt att destinationen har attraktiva mervärden att erbjuda.
Den 23 juli bjuder värdkommunen Norrköping in representanter från kommande års arrangörer till en gemensam kommundag där Uppsala kommun givetvis finns på plats. Caroline Hoffstedt (S), kommunalråd, med ansvar för idrott- och fritidsfrågor finns med under dagen tillsammans med medarbetare från Uppsalas organisation.
När tävlingarna vid O-ringen Kolmården avslutas tar Uppsala över stafettpinnen och från och med augusti kommer arbetet med förberedelserna att intensifieras. Drygt tusen ideella funktionärer från åtta orienteringsklubbar i Uppland hjälper till med arrangemanget och tävlingen projektleds via O-ringen AB med Jens Lindquist som projektledare.
– Under O-ringen 2020 ska Uppsala bjuda på ett värdskap i världsklass, med utbud och önskemål som matchar de många deltagarnas behov. Vi har ett år på oss att planera och skapa värdskap ihop med vårt näringsliv, avslutar Charlotte Skott.
Närmare 10 000 personer förväntas bo på O-Ringenstadens camping vid Ultuna. Resterande boende förväntas finnas utsprida på hotell och vandrarhem, men också på privat uthyrda boenden med närhet till evenemanget.
Mer om O-ringen Uppsala: www.oringen.se/213/uppsala-2020
För mer information, vänligen kontakta:
Charlotte Skott, VD Destination Uppsala
mail: charlotte.skott@destinationuppsala.se, tel: 018 – 727 13 12
Jens Lindquist, projektledare för O-Ringen Uppsala 2020
mail: jens.lindquist@oringen.se, tel: 070 – 377 62 15
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.