2019-11-08 06:30Pressmeddelande

Uppsala värdstad för Klossfestivalen 10 – 13 april på Fyrishov

Klossfestivalen, en besökare leker med LEGO. Klossfestivalen fyller Multihallarna på Fyrishov i Uppsala med miljontals legoklossar under påskhelgen i april 2020.

Nu är det klart att Sveriges i särklass största LEGO-event kommer till Uppsala. Klossfestivalen fyller hall C, D och E på Fyrishov med miljontals legoklossar under fyra dagar i april och arrangören utlovar en påskhelg fylld av roligheter, kreativitet och spänning.

− Det känns väldigt roligt att äntligen få kommunicera att Klossfestivalen kommer till Uppsala och Fyrishov.   Det är ett omtyckt evenemang som engagerar över generationsgränserna och ett måste för alla stora och små som tycker om LEGO, säger Anna Lindström, chef Möten & Evenemang, Uppsala Convention Bureau,  Destination Uppsala. Klossfestivalen blir ett spännande tillskott till Uppsalas upplevelseutbud och vi hoppas, i och med att vi förlagt evenemanget till påskhelgen, få många inresta besökare. Vi hoppas också att många uppsalabor tar sig dit och visar att evenemang i vår stad är välbesökta. Vi kommer att arbeta nära arrangören för att lyfta fram evenemanget och väcka nyfikenhet att komma hit i april, fortsätter Anna Lindström.

Klossfestivalen, som är Sveriges största LEGO-event, har tidigare arrangerats i Örebro men nu tar man evenemanget vidare till Uppsala och Fyrishovs multihallar.

− Vi på Fyrishov är stolta och glada över att Klossfestivalen har valt oss som arena. Vi har många typer av arrangemang och event hos oss, men vårt hjärta slår lite hårdare för dem som sätter stora och små barn i centrum, som Klossfestivalen gör, säger Anna Selqvist, försäljnings- och marknadschef på Fyrishov.

Under de fyra dagarna som evenemanget huserar i Uppsala kommer besökarna kunna ta del av del utställningar, tävlingar och allt kretsar runt LEGO. På plats finns LEGO-idoler, riktiga LEGO-designers och LEGO-utställningar skapade av Sveriges bästa LEGO-byggare. Den som vill får chansen att delta i någon av alla LEGO-utbildningar.

− Det känns fantastiskt att vi får ta Klossfestivalen till Uppsala, som har ett stort upptagningsområde. Hallarna på Fyrishov passar oss bra och vi har fått ett utmärkt mottagande av Destination Uppsala, avslutar Fredrik Novak, Klossfestivalens grundare.

Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
mail: anna.lindstrom@destinationuppsala.se