2020-02-19 07:02Pressmeddelande

USM i handboll stannar i Uppsala ytterligare två år

USM i handboll på IFU arena 2019
Glädjande besked för Uppsala - Svenska Handbollförbundet förlägger USM i handboll på IFU Arena även år 2021 och 2022.

Svenska Handbollförbundet har beslutat att förlänga samarbetet med Uppsala ytterligare två år och förlägga USM i handboll på IFU Arena även 2021 och 2022. Man räknar med att samla omkring 900 handbollsspelare, 200 ledare och 5 000 medföljande familjemedlemmar och supporters i Uppsala varje år under de kommande finalspelen. Det är bra för sporten i regionen men också för den lokala besöksnäringen.

– Det var en härlig inramning i arenan 2019 och att kunna se alla matcher på de sex spelplanerna under ett och samma tak gav en fantastisk handbollsupplevelse, säger Robert Wedberg, generalsekreterare på Svenska Handbollförbundet. Jag ser fram mot finalhelgen av USM 24–26 april men också 2021 och 2022.

Uppsalas unika möjlighet att kunna erbjuda en arena med sex spelplaner där de 108 matcherna kan spelas under ett och samma tak samt närheten boende var två avgörande faktorer i när Svenska Handbollförbundet beslutade var i Sverige de skulle förlägga USM i handboll åren 2019–2020.

– I vår strategi 2021/2025 ingår att utveckla våra arrangemang och vi kan efter första året med Upplands Handbollförbund, IFU Arena och Destination Uppsala konstatera att de med bravur genomförde finalhelgen av USM 2019, fortsätter Robert Wedberg. Därför väljer vi redan nu att förlänga avtalet med ytterligare två år. Vi ser att konceptet kan utvecklas vidare här samt att evenemanget ger förutsättningar för och ytterligare kan stärka handbollen i regionen.

Något som Stefan Lövgren vid Svenska Handbollslandslaget AB understryker.

– Intresset och värdet av att vara med och utveckla vår ungdomshandboll märks tydligt även genom fler och mer företagspartnerskap i USM.

Bakom evenemanget står Upplands Handbollförbund, Destination Uppsala, IFU Arena och Svenska Handbollförbundet. Man räknar med att man varje år kommer att samla omkring 900 handbollsspelare, 200 ledare och 5 000 medföljande familjemedlemmar och supporters.

– Mot bakgrund av fjolårets succé, är det mycket glädjande att vi får möjlighet att ha arrangemanget i Uppland och Uppsala ytterligare två år. Vi kommer samla de uppländska föreningarna i arbetet att göra Finalspelet USM i handboll till en stor publikfest för alla som älskar idrott och handboll. Vi hoppas också på att kunna inspirera fler att tjejer och killar att spela handboll, som idag är den mest jämställda idrotten, säger Jan Henriksson, Upplands Handbollförbund.

För Uppsala innebär evenemanget att ett stort antal deltagare och medföljande familjer kommer hit och upplever staden. Något som skapar turismomsättning och viktig tillväxt för besöksnäringen.

– USM i handboll 2019 var en helt fantastisk evenemangsupplevelse, med en stämning som jag själv aldrig har upplevt på ett ungdomsevenemang tidigare, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala. Vi gläds åt att få välkomna deltagarna och medföljande familjer som besökare till Uppsala. Det innebär en tillväxt för vår så viktiga besöksnäring och vi hoppas också att vi genom vårt fortsatta samarbete kan se till att den uppländska handbollen får den uppmärksamhet som den förtjänar.

Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel: 076-76 18 335 / Mail: anna.lindstrom@destinationuppsala.se

Robert Wedberg, Generalsekreterare Svenska Handbollförbundet
Tel: 070-993 14 43 / Mail: robert.wedberg@handboll.rf.se

Stefan Lövgren, VD Svenska Handbollslandslaget AB
Tel 070-811 85 93 / Mail: Stefan.Lovgren@handboll.rf.se

Tobias Svensson, VD IFU Arena
Tel: 070-865 10 71 / Mail: tobias.svensson@ifuarena.se

Jan Henriksson, Upplands Handbollförbund

Kortfakta (per evenemangsår)

900 spelare + 200 ledare. Spelare i såväl flick- som pojkklasser (U14, U16 och U18).

Baserat på 2019 års turistekonomiska mätning väntas årligen 5 000 medföljande familjemedlemmar till Uppsala. Ur senaste mätningen noteras att 92 % av publiken kom från övriga Sverige, varav 63 % av dessa övernattade här. Hela evenemanget genererar en turistekonomisk effekt på närmare 16,5 miljoner kronor per år.

Beslutade datum för kommande USM i Uppsala är 24 – 26 april 2020, 23 – 25 april 2021 och 6 – 8 maj 2022.