Nätverket Världsklass Uppsala valde under måndagens beslutsmöte att bevilja stöd till en total om 630 000 kr till fem olika aktörer i Uppsala. De arrangemang som denna gång får stöd är bl. a. löpartävlingen 6 sjöar och en utställning om Fanny och Alexander i samband med Bergmanåret 2018. Alla dessa bidrar till att stärka Uppsalas attraktionskraft och locka fler besökare till stan.
− Fantastiskt roligt, det betyder både ett erkännande och ett rent praktiskt stöd. Idén att springa runt 6 sjöar är unik och attraherar löpare både i Sverige och utomlands. Om fler bara hörde talas om loppet så skulle fler springa. Tack vare stödet från Världsklass Uppsala kan vi satsa mer på marknadsföring, vilket gör att fler kan upptäcka det vackra landskapet öster om Uppsala, säger Jonas Pertoft, pressansvarig för 6 sjöar.
Världsklass Uppsala etablerades 2009 och är ett samarbete mellan Uppsala kommun, universiteten, regionen och näringslivet. Totalt är 18 organisationer representerade som tillsammans lägger in omkring två miljoner om året i en gemensam pott för stötta arrangemang inom vetenskap, sport och kultur som stärker stadens attraktionskraft nationellt och internationellt. Sedan starten har man stöttat evenemang i Uppsala med över 30 miljoner kronor.
Under fredagens beslutsmöte beviljade man stöd om totalt 630 000 kr till fem olika evenemang inom kultur, sport och vetenskap.
− Igår hade vi det andra av årets fem beslutsmöten. Till detta möte hade vi fått in 12 ansökningar och valde att bevilja fem, säger Christer Svensson, Ordförande Världsklass Uppsala.
Följande evenemang har blivit meddelade om beviljat stöd:
− Nästa beslutsmöte är den 19 juni. Ansökningar som inkommer innan den 28 maj kommer med till detta. Vi ser som vanligt fram emot många ansökningar, säger Malin Lejskog, projektledare för Världsklass Uppsala, Destination Uppsala.
För mer information, kontakta gärna:Malin Lejskog, Projektledare på Destination Uppsala
018 – 727 48 32, malin.lejskog@destinationuppsala.se
Christer Svensson, Ordförande för Världsklass Uppsala
0703 – 45 25 42, christer@csuab.se
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.
Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.