Under förra veckan beslutade nätverket Världsklass Uppsala att dela ut ytterligare totalt 1,8 miljoner kronor i bidrag och stöd till olika arrangemang och samhällsnyttiga initiativ i Uppsala. Bland de som fått beviljade medel finns bl a Uppsala stadsmission för initiativet Unga station, Upsala cykelklubb för Cykel-SM och Swedish Development Research Conference (DevRes 2022). Världsklass har totalt delat ut över 5 miljoner kronor till ett tjugotal företag och organisationer i år.
- Vi är så glada och tacksamma för att Världsklass Uppsala vill vara med och bidra till Unga Station i Gränby! Det är en verksamhet som på några månader har nått många ungdomar i området och varje vecka kommer det nya ungdomar, pengarna möjliggör att vi kan bedriva verksamheten under 2022 och möta ungdomars behov i Gränby, säger Johanna Rudmark Hagström, Socialchef Uppsala Stadsmission.
Nätverket Världsklass Uppsala består av ett 20-tal av Uppsalas ledande organisationer och företag som med gemensam vill kraft göra skillnad för de som lever och verkar i Uppsala, eller vill göra det i framtiden. Det gör man genom att ge ekonomiska bidrag till initiativ som på tydliga sätt bidrar till konkreta förbättringar i samhället och finansiella stöd till evenemang eller konferenser som sätter Uppsala på kartan.
- Med stödet från Världsklass ges vi som arrangör möjlighet att lyfta fram och ytterligare marknadsföra Sveriges främsta cykelstad utifrån ett idrottsligt perspektiv. Upsala Cykelklubb är stolta och glada över vårt fina samarbete med Destination Uppsala och kommunen. För tredje året i följd genomför vi Svenska Mästerskap på cykel och markerar återigen Uppsala på cykelkartan och välkomnar hela Cykelsverige till tävlingar i världsklass, säger Johan Törnhage, Upsala cykelklubb.
DevRes 2022 är ett tvärvetenskapligt forum för forskare, offentliga myndigheter, beslutsfattare, organisationer och praktiker som arbetar inom områden kopplade till utveckling och hållbarhet. Den kommande konferensen genomförs i bl a Uppsala den 22–24 augusti 2022 och hålls av GlobeLife, ett gemensamt initiativ av Uppsala universitet och Karolinska Institutet. Man kommer då också att organisera ett offentligt evenemang för att diskutera den nya strategin för svenskt utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd, som träder i kraft i början av 2022. Det gör det möjligt för allmänheten att engagera sig i och diskutera de potentiella effekterna av ny femårsstrategi och hur detta förhåller sig till hållbarhet överlag, för både Sverige och dess mottagarländer.
- Finansieringen vi har fått från Världsklass Uppsala kommer också att säkerställa engagemang och deltagande av studenter från båda universiteten. Detta kommer att göra det möjligt för oss att införliva studenters perspektiv samt att studenterna kommer att få värdefull praktisk och yrkeserfarenhet genom sitt deltagande. Vi är glada över att få detta värdefulla stöd från Världsklass Uppsala och ser fram emot framtida samarbeten, avslutar Meena Daivadanam, Docent och Universitetslektor vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa.
Mer information om nätverket Världsklass Uppsala finns på www.världsklassuppsala.se.
För frågor eller mer information, kontakta gärna:
Malin Lejskog – projektledare, Destination Uppsala
Tel: 018 – 727 48 32, E-post: malin.lejskog@uppsala.se
Christer Svensson – ordförande, Världsklass Uppsala
Tel: 070-345 25 42, E-post: christer@csuab.se
Världsklass Uppsala består av: Agenda Advokatbyrå, Akademiska hus, Atrium Ljungberg, Bjerking, Castellum, Cytiva, Destination Uppsala, Fresenius Kabi, Galderma, Handelsbanken Uppsala, Länsförsäkringar Uppsala, Nordea, SH Bygg, SLU, Thermo Fisher, Uppsala kommun, Uppsala universitet, Region Uppsala, Rosendal Fastigheter, Vasakronan och Vattenfall.
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala. Bolaget projektleder även nätverket Världsklass Uppsala, som delar ut finansiella stöd och bidrag till arrangörer och initiativtagare som har ett evenemang eller konferens som sätter Uppsala på kartan, eller ett initiativ som på ett tydligt sätt bidrar till faktiska förbättringar i samhället.