2019-06-27 11:02Pressmeddelande

Världsklass Uppsala stöttar nya mötesplatsen Invest In Green

Foto: Martin Kelam. Forskare på SLU, science, Green Innovation Park, Invest in Green arrangeras för första gången den 29 oktober på UKK. Det är en mötesplats för entreprenörer, investerare och aktörer inom miljöteknikområdet.

Nätverket Världsklass Uppsalas ger monetära stöd till evenemang inom vetenskap, sport och kultur som stärker stadens attraktionskraft. På det senaste beslutsmötet beviljade man stöd till bland annat Invest in Green, en ny mötesplats som arrangeras av Uppsala Innovation Centre, Connect Uppsala och STUNS Energi. Syftet är att lyfta svensk miljöteknik och hur Uppsala arbetar målinriktat för att uppnå de globala målen i Agenda 2030, men också vara ett forum där entreprenörer och investerare inom miljötekniska innovationer kan hitta varandra.

- Med stöd från Världsklass Uppsala får vi möjlighet att sätta denna nya mötesplats på kartan och främja fler möten mellan kapital och gröna bolag i Uppsala, säger Arvid Callin Nerdal, tf. vd på Connect Sverige, Region Uppsala.

Invest in Green arrangeras för första gången den 29 oktober 2019, i samband med Svenska Solelmässan på Uppsala Konsert & Kongress. Det är en mötesplats för entreprenörer, investerare och aktörer inom miljöteknikområdet. Den ska fungera som en arena för att höja medvetenheten om vikten av hållbarhetsfrågor hos investerare, för att på så sätt öka intresset i att investera i miljöteknik. När kompetens, finans och kunskap möts ökar möjligheterna för hållbara och snabbväxande företag att skapas och utvecklas.

- Genom Invest in Green, där vi ger entreprenörer och investerare möjlighet att mötas, vill vi främja tillväxt inom miljöteknikområdet. Att även Världsklass Uppsala ser behovet av en sådan satsning betyder mycket för oss och gör att eventet kan nå en betydligt bredare målgrupp, säger Karin Modéen, vice vd på Uppsala Innovation Centre.

Arrangörerna Uppsala Innovation Centre, Connect Uppsala och STUNS Energi har som ambitionen att evenemanget ska bli ett långsiktigt projekt. De planerar redan för hur de ska få evenemanget och mötesplatsen att växa och årligen återkomma med aktuella ämnen inom området.

Även Storvretacupen, världens största innebandycup, beviljades stöd under Världsklass senaste beslutsmöte. Stöden till de båda evenemanget uppgår till en total om 300 000 kr och nätverket har hittills i år delat ut ca 2 200 000 kr.

- I år har vi fått in totalt 28 ansökningar och 18 har beviljats stöd. Det är jättebra! Vi hoppas att ordet fortsätter att sprida sig och att vi ser ännu fler ansökningar till hösten. Ju fler evenemang som tack vare vårt stöd kan marknadsföra sina evenemang desto mer bidrar vi till att öka Uppsalas attraktionskraft som en stad att leva och verka i, avslutar Malin Lejskog, projektledare för Världsklass Uppsala.

Följande evenemang beviljades stöd under Världsklass senaste beslutsmöte

  • Storvretacupen, 200 000 kr
  • Invest in Green, 100 000 kr

Världsklass Uppsala etablerades 2009 och är ett samarbete mellan Uppsala kommun, universiteten, regionen och näringslivet. Totalt är 21 organisationer och företag är representerade. Tillsammans lägger man in omkring fyra miljoner om året i en gemensam pott för att stötta arrangemang inom vetenskap, sport och kultur som stärker stadens attraktionskraft nationellt och internationellt. Sedan starten har man stöttat evenemang i Uppsala med över 35 miljoner kronor.

För mer information, kontakta gärna:
Malin Lejskog, projektledare för Världsklass Uppsala (Destination Uppsala)
018 – 727 48 32, malin.lejskog@destinationuppsala.se

Christer Svensson, Ordförande för Världsklass Uppsala
0703 – 45 25 42, christer@csuab.se

Vi står bakom Världsklass Uppsala: Ahlford Advokatbyrå, Akademiska hus, Atrium Ljungberg, Bjerking, Castellum, Destination Uppsala, Fresenius Kabi, GE Healthcare, Handelsbanken Uppsala, Länsförsäkringar Uppsala, Nordea, Galderma, SH Bygg, SLU, Thermo Fisher, Uppsala kommun, Uppsala universitet, Region Uppsala, Rosendal Fastigheter, Vasakronan och Vattenfall.



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Relaterad media