2021-12-17 11:09Pressmeddelande

VÄRLDSUTSTÄLLNINGEN VAN GOGH ALIVE KOMMER TILL UPPSALA I SOMMAR. PREMIÄR 16 JUNI.

Den spektakulära utställningen Van Gogh Alive kommer nu äntligen till Uppsala och Fyrishov.Den spektakulära utställningen Van Gogh Alive kommer nu äntligen till Uppsala och Fyrishov.

Över 3000 inspirerande bilder som förvandlar väggar, golv och tak till ett konstverk är det besökare får uppleva när multimediautställningen Van Gogh Alive – The Experience gästar Uppsala och Fyrishov i sommar. En unik möjlighet att uppleva den världskända konstnären Vincent van Goghs konstnärskap på ett helt nytt sätt. Utställningen pågår från den 16 juni och under en begränsad tid under sommaren.

Vincent van Goghs verk har visats och uppskattats runt om i världen i över 100 år – men aldrig så här. Van Gogh Alive, producerad av Grande Experiences, är en digital konstupplevelse med levande grafik och musik som stimulerar alla sinnen, och där målningarna får liv genom projektioner i stor skala med livfulla detaljer. I utställningen går besökaren in i Van Goghs bildvärld, fylld av ljus, färg och ljud.

Van Gogh Alive har upplevts av miljoner besökare runt om i världen, och i sommar hoppas den bli en dragare till Uppsala.

- Det här är bra för Uppsalas besöksnäring. Utställningen kan bli ett dragplåster för Uppsalas besöksnäring under sommaren 2022, och ett bra komplement till Uppsalas befintliga utbud. Utställningen kommer sannolikt även att öka besöken till kommunens övriga kulturella sevärdheter, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande (S) och styrelseordförande Destination Uppsala.

Utställningen riktar sig till en bred målgrupp, såväl vuxna som barn. Samtidigt som den uppskattats av konstintresserade så har den tack vare sin multimediaupplevelse också mottagits väl av besökare som vanligtvis inte besöker konstinstitutioner.

- Upplevelsen har skapats för att låta besökare njuta i sin egen takt. Och alla skapar sin egen evenemangsupplevelse, ett nytt sätt att uppleva konst och vara mitt i den. Vi ser fram emot att erbjuda inresta gäster och uppsalabor en riktigt häftig och annorlunda upplevelse, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.

Utställningen erbjuder besökaren en upplevelse som aktiverar alla sinnen. Detaljerade bilder flödar genom massan av projektorer och slås samman med digitalt surroundljud och dofter som väcker känslan av den franska landsbygden.

- Efter att ha förtrollat över 8.5 miljoner människor och haft utsålda stopp över hela världen, inklusive London, Rom och Sidney, är vi oerhört glada att nu ta utställningen Van Gogh Alive till Uppsala sommaren 2022. Detta är en oförglömlig kulturell upplevelse för hela familjen, säger Bruce Peterson, ägare av Grand Experiences.

Den spektakulära utställningen som visats i över 165 städer och på 32 olika språk kommer nu äntligen till Uppsala och Fyrishov.

- Vi är glada att äntligen få presentera utställningen i Uppsala, säger Stefan Papangelis, VD Nordic Exhibitions & Events, som är den svenska arrangören. Uppsala har ett bra geografiskt läge, ett stort upptagningsområde och en kapacitet att välkomna större besöksvolymer, vilket gör utställningen tillgänglig för många.

För utställningens genomförande planerar arrangören att lokalt anställa ett tiotal ungdomar för tidsbegränsade sommarjobb.

Läs mer om Van Gogh Alive: www.destinationuppsala.se/vangogh

För mer information eller frågor, kontakta gärna:

Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
mail: anna.lindstrom4@uppsala.se, tel: 076 761 83 35

Stefan Papangelis, VD, Nordic Exhibitions & Events AB
mail: stefan.papangelis@nordicexhibitions.se, tel: 0738 22 80 90

Kortfakta om Van Gogh Alive

Utställningsplats: Fyrishov, Uppsala
Utställningsperiod: Från den 16 juni och under en begränsad tid under sommaren.
Webbplats:  www.vangoghalive.se
Producent: Grande Experiences
Arrangör Sverige: Nordic Exhibitions & Events AB

Van Gogh Alive, har turnerat i världsstäder som Beijing, Mexico City, Munchen, London, Sydney och Madrid, för att nu flyttas vidare till Uppsala.


Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.