2019-10-17 06:15Pressmeddelande

Kommunen vill värva fler möten och evenemang till Uppsala

Volleyboll Grand Prix är ett av de evenemang man värvat till Uppsala under en flerårsperiod. Foto: Robert Boman.Destination Uppsala har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom funktionen Uppsala Convention Bureau (UCB). Foto: Robert Boman.

Uppsala är redan idag en av de mötestätaste städerna i Sverige. Nu vill Uppsala kommun stärka positionen ytterligare. I Mål & Budget för 2020 satsas ytterligare 1,5 miljoner kronor på att attrahera fler möten och evenemang till Uppsala. Budgeten behandlades av kommunstyrelsen på onsdagen och ett slutgiltigt beslut tas av kommunfullmäktige den 4–5 november.

Uppsala är den enda staden i Sverige som ökat antalet möten konsekvent de senaste fyra åren. Som internationell mötesstad är Uppsala trea i Sverige efter Stockholm och Göteborg.

─ Den här framgången vill vi nu förstärka och se till att vi fortsätter att utvecklas som evenemangsstad och värvar ännu fler möten och evenemang till Uppsala, säger Erik Pelling (S), styrelseordförande i Destination Uppsala.

Det är Destination Uppsala och avdelningen för näringsliv och destination som har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom funktionen Uppsala Convention Bureau (UCB). De senaste årens framgångar har lett till att UCB behöver utöka sina resurser för att kunna fortsätta att värva ännu fler möten och evenemang.

─ När företag, organisationer och föreningar väljer att ha sina evenemang och möten i Uppsala får fler chansen att upptäcka vår stad. Fler bor på våra hotell, äter på våra restauranger och handlar i våra butiker. Det är bra för det lokala näringslivet och skapar fler jobb för Uppsalaborna. För att Destination Uppsala ska kunna fortsätta det här arbetet skjuter vi nu till mer resurser, säger Erik Pelling.

De möten som Uppsala Convention Bureau värvar till Uppsala bidrar till i genomsnitt 12 400 gästnätter per år och värdet för besöksnäringen av dessa möten beräknas till 21,3 miljoner kronor per år. Målet är att UCB:s arbete ska generera ytterligare 3 100 gästnätter per år och en ökning av värdet för besöksnäringen med ytterligare 5,3 miljoner kronor per år.

Förslaget till beslut innebär ökade resurser med 1,5 miljoner kronor för 2020 och ytterligare 2 miljoner kronor för 2021. Därefter sker en utvärdering.

För mer information vänligen kontakta:
Erik Pelling (S), styrelseordförande Destination Uppsala
Telefon: 018-727 13 18
E-post: erik.pelling@uppsala.se

Charlotte Skott, vd Destination Uppsala
Telefon: 018-727 13 12
Mobil: 070-566 55 58
E-post: charlotte.skott@uppsala.se



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott