2022-11-10 05:45Pressmeddelande

O-Ringen gav 137 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning till Uppsala

22 600 deltagare kom från världens alla hörn för delta i O-Ringen.22 600 deltagare kom från världens alla hörn för delta i O-Ringen.

Orienteringstävlingen O-Ringen lockade drygt 22 600 deltagare och besökare till Uppsala. Undersökningen som O-Ringen AB och Destination Uppsala nu publicerar visar att evenemanget gav 137 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning tillbaka till kommunens näringsliv.

De operativa förberedelserna för evenemanget pågick under närmare fem års tid och vid två tillfällen hittade de involverade parterna O-Ringen AB, Svenska Orienteringsförbundet och värdkommunen Uppsala kommun lösningar för att skjuta fram evenemanget på grund av pandemin. Under en sommarvecka 2022 kunde de gästande orienterarna äntligen besöka Uppsala och ta del av O-Ringen – och det gjorde de! 22 600 deltagare kom från världens alla hörn. 10% av deltagarna dagpendlade medan hela 90% övernattade och stannade i snitt i 7 nätter. Glädjande var att evenemanget lockade 26% utländska deltagare från 41 olika länder till staden. Uppsala som besöksmål gavs höga betyg och över 80% är positiva till att återvända för ett besök, och 87% skulle rekommendera en vän att resa hit.

Totalt investerades 10 miljoner kronor från Uppsala kommuns sida och både arrangör och värdkommun estimerade att evenemanget skulle komma att påverka Uppsala på ett mycket positivt sätt, och så blev också utfallet.

- Vi fick äntligen uppleva idrottsglädjen och bjuda våra gästande orienterare på den utlovade Upplandsterrängen. Det glädjer mig att deltagarna uppskattade sitt besök här i Uppsala och att de har tagit del av regionens alla semesterupplevelser och aktiviteter. Ett fantastiskt resultat på alla sätt och vis, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Möten och evenemang är viktiga förutsättningar för kunskapsutveckling och idégenerering för en stad som Uppsala. En attraktiv och levande stad är en stad man vill investera i, besöka och kanske till och med flytta till. En kongress eller idrottsevenemang kan vara någons första möte med sin nya hemstad eller etableringsort.

Kortfakta: 

  • Uppsala kommuns investering i O-Ringen: 10 miljoner kronor
  • ROI tillbaka till staden: 137 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning
  • Antalet gäster: 22 600 unika turister
  • 74% av besökarna var svenskar varav 8% från Uppsala län och 17% från Stockholm
  • 26% av besökarna var internationella gäster varav 6% från Norge, 2% från Schweiz, 2% Tjeckien, 2% Finland och 2% från Storbritannien.
  • 10% av deltagarna var dagpendlare och bodde ej över i Uppsala
  • 90% övernattade, varav 91% inom Uppsala kommuns gränser
  • Av de som övernattade i Uppsala stod den officiella campingen på Ultuna för 41% av beläggningen, följt av 39% kommersiellt boende (varav 14% hotell/vandrarhem/b&b) och 11% boende hos släkt och vänner
  • Dagpendlaren besökte Uppsala under 3,6 dagar, övernattande gäster stannade i 6,8 nätter och 7,4 dagar
  • Uppsala som besöksmål gavs höga betyg. 84% svarade ”mycket bra” eller ”bra”, 81% svarade ”ja absolut” eller ”ja kanske” på frågan om att återvända hit för mer besök. 87% skulle rekommendera en vän att resa hit.
  • O-Ringens deltagare var mycket nöjda med arrangemanget där helhetsintrycket var 4,5 av 5.

Läs gärna hela rapporten som bifogas detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:
Jens Lindquist, Projektledare O-Ringen Uppsala 2022
Tel: 070-377 62 15, jens.lindquist@oringen.se

Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang
Uppsala Convention Bureau, Näringsliv och destination, Uppsala kommun
Tel: 076 – 76 18 335, mail anna.lindstrom4@uppsala.se 



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.