När årets upplaga av ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala summeras står det klart att festivalen återigen har slagit nya rekord. Besöksutvärderingen visar att både antalet besökare och betygen för upplevelsen har förbättrats från förra året och når högsta nivåerna sedan mätningarna inleddes 2018.
− Vi är oerhört glada över de fantastiska resultaten, som är ett kvitto på det framgångsrika samarbetet mellan våra sponsorer, samarbetspartners och konstnärer, säger Jonas Ekebacke, enhetschef för publika evenemang på Destination Uppsala. Det gemensamma engagemanget för både festivalen och temat har skapat grunden för succén. Vi vill verkligen rikta ett varmt tack till alla besökare som deltagit och delat sina positiva upplevelser under festivalen.
Nya rekord och höjdpunkter från årets festival
Digitala framgångar
Internationellt samarbete för fortsatt utveckling
Sedan ett par år tillbaka ingår Allt ljus på Uppsala i det nordiska samarbetet LYSA, tillsammans med Nobel Week Lights Stockholm, Fjord Oslo, Lux Helsinki och Copenhagen Light Festival. Ett av årets mest populära ljusverk, "Translucence" i Fyrisån, uppskattades av både Uppsalabor och besökare och visas nu under Nobel Week Lights i Stockholm.
Om Allt ljus på Uppsala
Ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala är ett årligt evenemang som förvandlar stadskärnan till en lysande arena av kreativitet och teknik. Festivalen ger uppsalabor och besökare möjlighet att uppleva staden i ett nytt ljus. I år pågick festivalen mellan den 8 och 24 november och arrangeras av Uppsala kommun, Uppsala City och det lokala näringslivet, med Destination Uppsala som projektledare.
* NKI (Nöjd Kund Indexen) mäter kundnöjdhet utifrån upplevelse och kvalitet, på en skala 0–100. NPS (Net Promoter Score) mäter kundlojalitet baserat på hur sannolikt det är att kunden rekommenderar evenemanget med ett resultat från -100 till 100.
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.